פורים: מה הרציונל? \\ הרב נהוראי אלביליה

הרב נהוראי משה אלביליה No Comments on פורים: מה הרציונל? \\ הרב נהוראי אלביליה

הרב נהוראי אלביליה בסרטון מרתק מה היה טמון ברציונל ההשמדה של המן? ומה טוב להראות לכל בני תורה?

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מגילת "הסתר", מגילת "סתרים", "הסתרה שבתוך ההסתרה", המון שמות של הסתרה יש במגילת אסתר, אך מעל כולם מה היה מוסתר בתוך הרציונל של המן הרשע והמרושע, רק להשמיד את עם ישראל? אדוני הייית ספר 22 שנה בכפר קרצום, שירתת כלוחם בצבא של אחשוורוש יחד עם מרדכי? האם רציונל הנקמה של המן עבד?

מה אנו יכולים ללמוד מזה לעצמנו?

מצאנו במגילה כשהמן קיבץ את זרש אשתו רוב בניו וחבר מרעיו נאמר שם כך (ה,יד):

"ותאמר לו זרש אשתו וכל אוהביו יעשו עץ גבוה חמשים אמה ובבוקר אמור למלך ויתלו את מרדכי עליו, ובוא עם המללך אל המשתה שמח, וייטב הדבר לפני המן ויעש העץ".

והשאלה נשאלת – לכאורה מה רצה המן להרויח בזה? מדוע הוא בכלל מכין את העץ לפני שיגש למלך להשית לו עצה זו? אולי בכלל המלך אפילו לא היה מסכים?

אלא המעיין ימצא בפירוש הגר"א בספר משלי (יד,לב) בפסוק "ברעתו ידחה רשע", כותב הגר"א: "פירוש, בדעת עצמו, שיחתור על הצדיק בה יפול בעצמו כמו המן שעשה עץ לתלות עליו מרדכי הצדיק, ונתלה בעצמו עליו, וזהו "ידחה רשע", בתחבולות עצמו להרע לצדיק, בה עצמו ידחה".

וכותב הגאון המשגיח ר' יחזקאל לוינשטיין זצוק"ל במכתבו להגאון ר' שלמה ברעוודה זצ"ל (ספר אגרות שלמה עמוד תקמו') האדם חושב שבידו להזיק ולהפסיד את השני אכן אינו אלא מזיק ומפסיד את עצמו".

והוא מדברי הרמב"ם בפי' המשניות למסכת אבות ( פ"ב) במתני' "על דאטפת אטפוך", במידה שאדם מודד בה מודדין לו, וזה דבר נראה לעין בכל עת ובכל זמן ובכל מקום, שכל מי שיעשה רע ויחדש מיני החמס והפחיתות, שהוא עצמו יוזק מן הרעות ההם בעצמם וכו', טוב להראות זאת לכל בני תורה, הלא זאת עדות מן הרמב"ם עדות נאמן אשר ראה זאת בכל עת ובכל זמן".

אדם חי בעולם..

לא משנה כמה, משנה למה הקב"ה שלח אותך בשליחות מלאה לעולם הזה..

כי מה לעשות, כל אדם שחי בעולם משנות הילדות והנערות, וכלה בשנות הבגרות ואילך, מרגיש בעולם מן סוג של דייר קבע, במחשבה שעוברת בראש של "מי לכאורה יכול להוזיז אותי?", וכך גם מביא הזוהר הקדוש: "אדם חי בעולם וחושב שישאר כאן לדורי דורות", אבל בל נשכח שעם עצם הוייתנו וחיותנו בעולם באים גם הניסיונות והקשיים והדברים שקשים לנו מאוד, בנפש, בקטעים הפנימיים מאוד שלנו, ואנחנו חושבים אולי אם אנסה להגיע לאיזה שהיא פסגה שבדרך אני ידרך קצת על מישהו אחר, זה יעזור לי!, לא!
תראה את המן לאן הגיע..

פעל ללא מחשבה, ללא מעצורים, רק איך יראו את "מרדכי", מתנופף בשמי שושן עיר הבירה, והוא ייצא כשידו על העליונה!

שאדם רוצה להגיע לאיזה שהיא מדרגה בחיים, בין אם זה רצון להיות סגן מנהל בחברה בה אתה עובד, או אפילו פקיד בכיר, תנשום לרגע ותבדוק לשנייה את סביבתך:

"האם זה עלול להרע למישהו"?

"האם הקידום שלי יכול לבוא על חשבון מישהו אחר"?

"אולי בגללי הפרנסה שלו /שלה עלולה להיפגע"?

תראה מה עלול לקרות לך, זה אמנם יכול לקחת זמן עד שהאדם מפתח בעצמו את ההרגשה הפנימית הזו, אך זו הרגשה שבאה ממידות טובות, וזה ההרגשה שיכולה לתרום לאדם רבות רבות לחיים!

לפתח רציונל פנימי, שתמיד פועל ואומר מה השני צריך? איך אני יכול להיות שם בשבילו?

וזה העבודה שלנו האישית הפנימית שיכולה להיות מוטלת על כל אדם בחג הפורים…

וגם במיוחד בחודש זה שהוא חודש של שמחה פנימית ואמ

פורים שמח ומבורך לכל בית ישראל!

ולברכה שננצל כראוי את עבודת היום!


המאמר נכתב לרפואת

הרב אברהם נח בן יהודית בתושח"י

שמחה ליאם בת חנה תחי'.

בתושח"י



0 תגובות